This article is not yet available in English.

Twee belangrijke krachten die SEO nog beter maken.

Welke organisatie wil nou niet dat hun website door Google beter wordt gevonden? Precies. Daarom is iedereen fanatiek in de weer met het scherpstellen van onder meer de juiste zoekwoorden. En terecht. Geen enkel bedrijf kan zonder een professionele aanpak van SEO – Search Engine Optimization.

Optimaal gebruik van de juiste zoekwoorden
Een ontwikkeling die er de afgelopen jaren voor gezorgd heeft dat door steeds meer organisaties beter werd en wordt nagedacht over wat klanten en potentiële klanten willen. Waar zijn ze naar op zoek? Wat willen ze weten? De signalen die (potentiële) klanten via de zoekmachine Google online ‘achterlieten’, in de vorm van zoekwoorden en zoekopdrachten, zijn mede van invloed op de wijze waarop Google websites beoordeelt. Het heeft de zoekmachine-algoritmen flink beïnvloed. En dit maakte deze signalen cruciaal voor de wijze waarop bedrijven vervolgens ‘gedwongen’ werden hun woorden te kiezen; op internet in het algemeen en op hun website in het bijzonder. Het woordgebruik werd meer en meer doordacht. Een aantal concrete zaken wordt door een goede copywriter steevast gebruikt om teksten makkelijker vindbaar te maken. In headers, subheaders en in bodyteksten.

Zo is voor een goede SEO tekst op de website de zogenaamde H1 belangrijk – de kop die het trefwoord bevat. Daarnaast is het heel slim om aandacht te besteden aan de H2, de subrubriek waar andere belangrijke zoektermen worden gebruikt. En in de eerste alinea van het artikel is het ook aan te raden om het trefwoord, of de trefwoorden, in de juiste verhoudingen te verwerken in de tekst. De tekst in vet zetten helpt, maar wordt afgezien van het gebruik bij de headers al snel rommelig en komt de leesbaarheid niet ten goede. Het kruimelpad kan helpen. Net als de juiste bestandsnamen of bijschriften van afbeeldingen; Google wordt steeds beter in het herkennen van afbeeldingen, maar tot die tijd zullen wij nog moeten aangeven waar de afbeelding over gaat. Vooral de combinatie van al deze details samen, is van invloed op hoe Google naar een website kijkt en dit biedt legio mogelijkheden. Een ‘zoekmachine-vriendelijke’ URL die het trefwoord bevat, is altijd nuttig. Net als een relevante metabeschrijving die het trefwoord bevat. Bij een professionele SEO aanpak kan de geschreven taal niet klagen over aandacht, zullen we maar zeggen. Althans, het gebruik van ‘de juiste woorden’ krijgt veel aandacht. Taal, is iets anders.

Optimale afstemming van content en tone-of-voice
Want hoe belangrijk een goeie SEO-strategie ook is, twee andere krachten maken SEO nog een stuk succesvoller. Eén daarvan is eigenlijk een inkoppertje. Wanneer je de juiste zoekwoorden hebt gekozen en daarmee de kans vergroot dat de website meer bezoekers trekt, ben je er nog niet. Als je een aantal interessante zoekwoorden achter elkaar plakt, heb je namelijk nog geen goede tekst. Laat staan een tekst die jouw doelgroep aanspreekt. Merken moeten sowieso al hun uiterste best doen om met hun teksten lezers te vangen en vast te houden. En met simpelweg het uitkiezen van hele goede zoekwoorden kan je met geen mogelijkheid de lezer of (potentiële) klant vasthouden. Bovendien kiest je concurrent – als het een slimme concurrent is – verdacht vaak dezelfde goede zoekwoorden. Om lezers te boeien en voor langere tijd fan te maken van jouw merk heb je optimale teksten nodig. Met relevante inhoud en niet te vergeten een tone of voice die aanspreekt. Tekst dus, die blijft hangen. Laten we dit voor het gemak eens CSO noemen – Content & Style Optimization. De zoekmachines, zoals die van Google, zitten zo slim in elkaar dat het merk dat het beste overeenkomt met de signalen van de klant bovenaan de zoekresultaten te zien is. Exact wat je als merk, als organisatie wilt. Top. Google kan echter niet voorkomen dat bezoekers de website direct weer verlaten als ze teksten tegenkomen die inhoudelijk niet kloppen, die niet inspireren, die niet aanspreken. CSO blijkt uiteindelijk onmisbaar voor echt succes met SEO. Bovendien wordt jouw site er door Google op afgerekend als bezoekers de site te vaak, te snel weer verlaten. ‘Dat zal dan wel geen interessante website zijn’, is de vrije interpretatie van Google.

Optimale aandacht voor alle denkstijlen
Wat is dan die tweede kracht die SEO nog waardevoller maakt? Het antwoord is: rekening houden met de uiteenlopende denkstijlen, neuromarketing toepassen. Net zoals het van groot belang is om de juiste zoekwoorden te gebruiken, afgestemd op zoekopdrachten van mensen, is het aan te raden om rekening te houden met de verschillende denkstijlen van mensen. Kort door de bocht maar heel concreet: mensen met een logische en rationele denkstijl kan je veelal ‘vangen’ met een tekst die to-the-point is, er niet omheen draait. De woordkeuze dient hier ook op afgestemd te zijn. Mensen waarbij een emotionele denkstijl dominanter aanwezig is, houden over het algemeen van een meer verhalende schrijfstijl met een iets andere woordkeuze. Voor mensen waarbij de praktische denkstijl dominanter aanwezig is, is het van belang om voorbeelden te verwerken in de tekst en duidelijk te maken wat keuzes voor consequenties hebben voor logistieke stappen bijvoorbeeld, of voor diverse tarieven. Als de creatieve denkstijl meer aanwezig is, moet de tekst verre van doorsnee zijn en dient voldoende tekstuele prikkels te bevatten om de aandacht vast te houden. Door het consequent toepassen van NMO – Neuro Marketing Optimization – wordt SEO nog waardevoller. Wat dit betekent voor de teksten op je website? Maak een goede mix van alle randvoorwaarden om de belangrijkste denkstijlen van je doelgroep(en) aan te spreken. Het vergroot de kans dat bezoekers langer op de website blijven en dat bezoekers bovendien sneller de juiste info weten te vinden. Daarnaast bevordert het de conversie, welke conversietools je ook hebt gekoppeld aan de website.

Contentplan
Het bovenstaande geeft al aan dat SEO onderdeel moet zijn van een groter plan. Een plan dat gekoppeld is aan de positioneringsstrategie van je merk of je organisatie. En daarmee natuurlijk ook gekoppeld moet zijn aan de specifieke kenmerken van je doelgroep(en). Wat betreft SEO is het voor je merk slim om een inhoudelijk plan op te stellen voor een kwartaal, een half jaar of een jaar. En daarbinnen heel consistent de werkzaamheden door te voeren die van tevoren zijn bepaald. Rekening houdend met de doelstellingen, de doelgroepen, de mediakanalen die door de doelgroepen worden gebruikt, de relevante onderwerpen waarover je wilt communiceren. Denk ook na over wanneer en waar het een blog moet zijn, of video, of een whitepaper. En denk na over de beste frequentie. Plan alles zoveel mogelijk in. Geen enkel bedrijf kan zonder een professionele aanpak van SEO, maar dit houdt dus veel meer in dan alleen de juiste zoekwoorden bepalen.

Victor Murk, 14 december 2020

Victor Murk

Victor Murk is Online Marketing specialist bij WADM. Heb je vragen? Wil je weten wat de beste manier is om je SEO strategie goed van de grond te krijgen of te verbeteren? Bel of mail Victor gerust.