This article is not yet available in English.

Starten met Google Analytics 4. Hoe en wat?  

Google Analytics. Het meest gebruikte programma om web en app data te analyseren. Al enige tijd geleden lanceerde Google een nieuwe versie met de mogelijkheid ze naast elkaar als aparte databases te hebben. Heb jij hem al geïmplementeerd? 

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken: 

– Het verschil tussen UA en GA4. 
– Waarom heeft een bedrijf Google Analytics nodig
– Waarom starten met GA4 

Het verschil tussen UA en GA4 

Sessie VS Event-based  

De nieuwe Google Analytics (GA4). Zo op het eerste oog zijn er geen drastische veranderingen door de updates. Same old, same old, zou je denken. Er wordt nog steeds gekeken naar het websitegedrag, de herkomst van de bezoekers, campagne resultaten, de marketinginspanningen, noem maar op. Echter hoe het aan de achterkant gemeten wordt is wel 100% veranderd. UA is gebaseerd op sessies, ofwel website bezoeken, waar GA4 draait om de events, dat zijn activiteiten gemaakt op de website welke een bezoeker maakt. Zonder in te veel technische details te treden is dit een groot verschil. Je ziet het niet, maar merkt het wel. 

Toekomst bestending voor ontwikkelingen in de AVG 

Door het wisselen van sessie naar event-based tracken van bezoekers is Google Analytics veel meer toekomst-bestendigd voor de AVG(GDPR) ontwikkelingen die er plaatsvinden in het digitale landschap. Denk hierbij aan de aanpassingen van cookies en meer bescherming van persoonlijke gegevens. Een stap in het heden, op weg naar de toekomst.  

Cross-device/domain tracking 

Een nadeel van sessie-based tracking is dat het lastig is om te herkennen wanneer iemand tussen websites/apparaten wisselt. Als voorbeeld: Veel webshops bestaan uit 2 websites. Een aparte corporate website en een webshop gedeelte. Het meten van de wissel tussen deze 2 wordt crossdomain tracking genoemd. Met event-based tracking van GA4 zal dit veel makkelijker worden. Hetzelfde geldt voor het wisselen tussen een website en een app. Dit klinkt allemaal heel technisch, maar het gevolg is dus dat als iemand een link aanklikt in een browser die verwijst naar een app, er veel data verdwijnt in de oude situatie. En in de nieuwe situatie met GA4 zal dit beter gaan. Tevens heeft dit dezelfde praktische werking op de wissel tussen corporate websites en webshops. In sync, in 1 link.  

Beter analyseren 

Een van de gevolgen van cross-device/domain tracking is dat waar je nu vaak een aparte database hebt voor je app, de corporate website en de webshop, dat met GA4 in 1 overzicht kan. Hierdoor zijn gedrag en conversies beter te analyseren. Als voorbeeld: Welke acties zijn er genomen op de corporate website voordat iemand een item kocht in de webshop. Eenvoudigheid en accuraatheid, in een handomdraai.   

Waarom heb je het nu nodig? 

GA4 verzamelt net als UA niks totdat je het instelt.
Dus stel het in. Al is het maar de basis info zonder uitbreidingen via Google tag manager. In de toekomst zal UA vervangen worden. En omdat de databases naast elkaar lopen, is het niet mogelijk vergelijkingen maken ten opzichte van vorig jaar. Omdat je wellicht vergeten was GA4 te implementeren. Maak het jezelf makkelijker.  

Waarom starten met GA4? 

De data wordt pas opgeslagen als je GA4 implementeert. Begin met data verzamelen om in de toekomst te kunnen terugkijken. 

De simpelste gegevens zoals bezoekersaantallen zeggen niks als ze niet in context geplaatst kunnen worden. 10.000 bezoekers per maand. Voor de een is het veel voor de ander weinig. 10.000 is pas veel of weinig als het meer of minder is dan vorige maand. Of dezelfde maand maar een jaar eerder. 

Zeker bij seizoensproducten is het vergelijken van de juiste periodes belangrijk. 1 of 2 jaar terugkijken is daarom noodzakelijk. Breng je data in kaart en plan je route naar succes.  

Om dit te kunnen doen is het van belang om te starten met het implementeren van GA4. Want zoals eerder benoemd, er wordt niks gemeten totdat je het implementeert. De data van UA kan niet worden geïntegreerd in GA4.  

Worden je inspanningen van Universal Analytics, zoals goals en Tag manager, meegenomen naar GA4? Het antwoord is: Nee dit is niet mogelijk. 

Nog een reden om alvast te beginnen.  

Wees niet te laat want van uitstel komt afstel. A tip from me to you. 

Victor Murk, 4 oktober 2021

Victor Murk

Victor Murk is Online Marketing specialist bij WADM. Heb je vragen? Wil je weten wat de beste manier is om je SEO strategie goed van de grond te krijgen of te verbeteren? Bel of mail Victor gerust.