Tips

Begin niet te laat met Google Analytics 4

Google Analytics is het meest gebruikte programma om web- en app-data te analyseren. Al enige tijd geleden lanceerde Google een nieuwe versie met de mogelijkheid om beide typen data naast elkaar te zetten als aparte databases. Heb jij hem al geïmplementeerd?

Het verschil tussen UA en GA4

Bij de nieuwe Google Analytics (GA4) zijn op het eerste oog geen drastische veranderingen doorgevoerd. Same old, zou je denken. Er wordt nog steeds gekeken naar website-gedrag, herkomst van de bezoeker, campagne-resultaten, marketinginspanningen, noem maar op. Echter, hoe het aan de achterkant wordt gemeten honderd procent veranderd. De bekende Universal Analytics (UA) versie van Google is gebaseerd op sessies, oftewel website bezoeken. Terwijl GA4 juist draait om events, activiteiten die een bezoeker op de website verricht.  Dat zijn technische details die er enorm toe doen. Het is een groot verschil. Je ziet het niet, maar je merkt het wel. Want door het wisselen van sessie naar event-based tracken van bezoekers is Google Analytics meer toekomstbestendig geworden voor AVG (GDPR) ontwikkelingen in het digitale landschap. Denk hierbij aan de aanpassingen van cookies en meer bescherming van persoonlijke gegevens. Een duidelijke stap van Google Analytics ter voorbereiding op de toekomst.

Waardevolle data

Het nadeel van sessie-based tracking is dat Google lastig kan herkennen wanneer iemand tussen websites of apparaten wisselt. Als voorbeeld: veel webshops bestaan uit twee websites. Een aparte corporate website en een webshop-gedeelte. Het meten van wissels tussen die twee heet ‘cross domain tracking’. De event-based tracking van GA4 maakt dit veel makkelijker te herkennen. Hetzelfde geldt voor het wisselen tussen een website en een app. Wanneer met UA iemand een link aanklikt in een browser die verwijst naar een app, verdwijnt er veel waardevolle data. Met GA4 zijn die wisselingen veel beter te traceren. Net als wissels tussen corporate websites en webshops. Dat komt door cross-device/domain tracking, dat geen aparte databases gebruikt voor app, corporate website en webshop. GA4 toont die data in één overzicht. Hierdoor zijn gedrag en conversies beter te analyseren. Je kunt precies zien welke acties iemand deed op de corporate website voordat hij of zij een item kocht in de webshop.

Waarom Google Analytics?

GA4 verzamelt net als UA niets als je het niet activeert. Dus stel het in, al is het maar de basisversie zonder uitbreidingen (via Google tag manager). In de toekomst zal UA vervangen worden door GA4. En omdat de databases van die twee naast elkaar lopen, is het op een gegeven moment niet meer mogelijk vergelijkingen te maken ten opzichte van vorig jaar.

 

“Google Aanalytics 4 verzamelt helemaal niets
als je het niet activeert.”

Nu al starten

Loop geen risico, maak het jezelf makkelijker en implementeer GA4. Je begint dan direct met data verzamelen om in de toekomst te kunnen terugkijken. Simpele gegevens zoals bezoekersaantallen zeggen niks als je ze niet in context plaatst. Voor sommigen is 10.000 bezoekers per maand veel, voor een ander juist weinig. Het is interessanter om te weten of dat meer of minder is dan vorige maand. Of ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Zeker bij seizoensproducten is het vergelijken van periodes belangrijk. Een jaar of meer kunnen terugkijken is dan noodzakelijk. Om dit te kunnen doen moet GA4 implementeren. Want zoals eerder benoemd: er wordt niks gemeten totdat je het implementeert. En nog belangrijker: de data van UA kan niet worden geïntegreerd in GA4. Dus al je inspanningen met Universal Analytics, zoals Goals en Tag Manager worden niet meegenomen naar GA4. Dat is de belangrijkste reden om direct te beginnen met GA4 – van uitstel komt afstel.

Meer weten?

Meer insights

Insights - WADM
Insights mobile - WADM

Mis nooit meer waardevolle inzichten

Verrijk jezelf met onze opinies, tips en downloads. Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte als er een nieuw artikel verschijnt.