This article is not yet available in English.

SEO. The road to perfection.

Trends and tricks 2021.

Met de zoekmachine Google die elk jaar achter de schermen de algoritmes complexer maakt, is het aan SEO om bij te blijven. Met een dik pakket aan vertrouwde search engine blijvertjes, is er elk jaar wel weer wat bij te schaven aan je SEO aanpak. Waar moet je op letten in 2021?

Google in de schoolbanken

Gelukkig. Content is nog steeds King. Sterker nog, met Machine Learning en AI weet Google zich elke keer weer een klas hoger te krijgen en wat blijkt? Het is een snelle leerling. Zinnen worden beter begrepen en hoogwaardige content wordt duidelijk gewaardeerd. Google indexeert inmiddels niet alleen op pagina-niveau, maar ook op delen daarvan. Dan kan het zomaar zijn dat een pagina die door Google voorheen in z’n geheel als niet relevant werd betiteld, nu anders wordt beoordeeld omdat een passage uit de pagina wel degelijk als relevant wordt aangemerkt. Nu voornamelijk nog gericht op de Engelse taal, maar neem van ons aan, op termijn ook van toepassing op het Nederlands. Content, content, content. We hebben het altijd al gezegd.

Core Web Vitals

Het is een soort afvalrace eigenlijk. De langzaamste sites vallen als eerste af. Gebruikerservaring ligt onder een vergrootglas. Snel is niet snel genoeg. Een website die niet goed scoort op site-vitaliteit wordt al rap als roestig oud ding bestempeld. En terecht. Een site moet vooral op elk device snel ladende pagina’s hebben, die interactief zijn en buitengewoon vriendelijk in het gebruik. Bijna SEO strelend. Dat betekent wel dat je scherp moet blijven en continu moet sleutelen aan je website. Niet achteroverleunen want voor je het weet, hoor je bij de volgende groep afvallers. Hoe vitaal is je website in 2022?

Je winkel aan kant

Waar je mee omgaat, word je mee besmet. Google gaat haar e-commerce beleid verder aanscherpen en zich meer bewegen als een e-commerce platform. Kijk maar naar de gratis Google shopping ruimte. Het is met de aanwezigheid van Product Knowledge Panels dus veel belangrijker geworden om je Structured Data keurig voor elkaar te hebben. Je Feed alleen is voor SEO dus niet genoeg.

Doorklikken of niet doorklikken

Met de verschillende SERP resultaten krijg je ook andere doorklikratio’s. En laten die Search-Engine-Result-Pages-resultaten nou net weer afhankelijk zijn van de soort zoekopdracht. We weten het, het is irritant, alles heeft met alles te maken op dat duivelse internet. Maar dit betekent ook dat je rekening moet houden met het effect dat bijvoorbeeld Google Shopping heeft op een zoekopdracht. Dit kan letterlijk heel anders uitpakken dan wanneer er video’s of een Local Pack aanwezig was. De CTR’s kunnen totaal anders zijn.

Vertrouwd dicht bij huis

Wat we in de echte wereld zien gebeuren, is online natuurlijk ook al een tijdje aan de gang. Dicht bij huis, om de hoek, lokaal. Het gaat een uitgebreide rol spelen. Ook in ons zoekgedrag. Local Packs. Niet meer weg te denken. Tik wat in en de lokale zoekresultaten poppen op waar je bij staat. Voor je SEO beleid kan dit zeer zeker een dingetje voor je worden.

Victor Murk, 25 januari 2021

Victor Murk

Victor Murk is Online Marketing specialist bij WADM. Heb je vragen? Wil je weten wat de beste manier is om je SEO strategie goed van de grond te krijgen of te verbeteren? Bel of mail Victor gerust.