Werk

Online vierkante meters natuur beschermen op donatieplatform

Client
Zuid Hollands Landschap
Industry
Overheid & Non-profit
Location
Delft

Project

Zuid-Hollands Landschap (ZHL) is een non-profit organisatie met één maatschappelijk doel: de bescherming en het behoud van het natuurlijke landschap in de provincie Zuid-Holland. De stichting moet het qua financiering volledig hebben van donaties. Hiermee koopt ZHL land aan en maakt er natuurgebied van. Deze gronden worden onderhouden en voor het publiek opengesteld. De strijd van ZHL in Zuid-Holland is hevig.

Keywords
Activatie-strategieContent-strategieConversieData-integratieE-commerceKey messagesMobile firstMotion designOnline toolingTrainingenUI/UX designVerkoopstrategieWeb appsWeb designWebsitesWorkshopsYouTube ads

De aankoop van grond voor natuurbehoud is een beladen taak. Want deze provincie is de belangrijkste economische regio van Nederland. Met 3,5 miljoen inwoners, een wereldhaven, het nationaal politieke hart en drie vooraanstaande universiteitssteden toont Zuid-Holland nogal wat verkeer en drukte. In zo’n omgeving wordt behoud van de natuur ‘wel eens’ over het hoofd gezien.

Inzichten

Veel mensen wijken uit naar andere provincies om van de natuur te genieten. We kwamen erachter dat alle andere provincies gemiddeld uit twaalf procent beschermde natuur bestaan. Zuid-Holland komt niet verder dan een miezerige zes. Tijd voor de barricades. Omdat aanschaf van nieuw gebied voor de natuur zeer moeilijk bleek, verlegde ZHL – min of meer gedwongen – de focus naar behoud en bescherming van hun huidige natuurgebieden. Zonder reëel zicht op uitbreiding van die sombere zes procent. Maar mensen zijn niet bereid om te doneren aan organisaties die zich al wiedend en schoffelend neerleggen bij een status quo.

Aanpak

Wij besloten de boel om te draaien. Om mensen te laten zien dat de krappe zes procent niet genoeg is. Door online en in real-time vierkante meters in Google Maps te selecteren, claimen en betalen. We realiseerden de complexe technische database-koppelingen om uiteindelijk online vierkante meters te shoppen. We filmden gezinnen en koppels die hun eigen vierkante meters claimen en toonden ze als advertenties op Facebook en als video pre-rolls op YouTube. Produceerden een animatievideo en brachten het zowel online als in de bioscoop. Barry ‘met het hart op de juiste plek’ Atsma deed de radiocommercial. We gebruikten het dagblad voor de advertentie en banners op de verschillende online tegenhangers. We sponsorden een jong aanstormend filmtalent die met zijn film over de natuur in Zuid-Holland, de regionale televisie haalde.

Resultaat

Campagne voeren met het vergaren van donaties als hoofddoel, vergt een lange adem en een flink uithoudingsvermogen. Volharding. Niet opgeven. Continu confronteren met een pijnlijk belabberde lage hoeveelheid beschermde natuur, in de meest bloeiende provincie van Nederland. Maar vooral, breken met de inmiddels uitgemolken vorm van communicatie in de gevestigde media. Vanaf nu dus inspelen op het persoonlijk gewin, de eigen directe omgeving. En meer dan ooit gebruik maken van nieuws- en sociale media. We hebben de omringende natuur gekoppeld aan de menselijke natuur. Een verademing voor de regio.

45MUit zo’n 45 miljoen vierkante meters in Google Maps je eigen meters aanklikken én betalen.
25m2Voor één euro kies en adopteer je een jaar lang 25 vierkante meter natuur in de buurt.

“Voor één euro adopteer je 25 vierkante meter natuur. Een nieuwe en slimme manier om donateurs te werven. Want voor de jongere generaties is een lidmaatschap van onze stichting niet zo vanzelfsprekend.”

Michiel Houtzagers, directeur van het Zuid-Hollands Landschap

Meer weten?