Zuid-Hollands Landschap

Branding, Digital, E-commerce, Social

Zuid-Hollands Landschap (ZHL) is een non-gouvernementele organisatie met één not-for-profit doel: de bescherming en het behoud van het natuurlijke landschap in de provincie Zuid-Holland. De stichting moet het qua financiering volledig hebben van donaties. Hiermee koopt ZHL land aan en maakt er natuurgebied van. Deze gronden worden onderhouden en voor het publiek opengesteld.

Think

De strijd van ZHL in Zuid-Holland is hevig. De aankoop van grond voor natuurbehoud is een beladen taak. Immers, de provincie is de belangrijkste economische regio van Nederland met 3,5 miljoen inwoners en toont met een wereldhaven, het nationaal politieke hart en drie vooraanstaande universiteitssteden nogal wat verkeer en drukte. In zo’n omgeving wordt behoud van de natuur ‘wel eens’ over het hoofd gezien. Waardoor veel mensen uitwijken naar andere provincies om van de natuur te genieten. We kwamen erachter dat alle andere provincies gemiddeld uit twaalf procent beschermde natuur bestaat. Zuid-Holland komt niet verder dan een miezerige zes. Tijd voor de barricades.

Make

Omdat aanschaf van nieuw gebied voor de natuur zeer moeilijk werd, verlegde ZHL – min of meer gedwongen – de focus naar het behoud en de bescherming van hun huidige natuurgebieden. Zonder reëel zicht op uitbreiding van de sombere zes procent. Maar mensen zijn niet bereid om te doneren aan organisaties die zich al wiedend en schoffelend neerleggen bij een status quo. Wij besloten de boel om te draaien. Om mensen te laten zien dat de krappe zes procent niet genoeg is. En niet moeten doneren enkel voor de natuur, maar veel meer nog voor zichzelf. Om hun eigen achtertuin te beschermen. Om de natuur om hen heen te beschermen. Door online en in real-time vierkante meters in Google Maps te selecteren, claimen en betalen. Mensen verklaarden ons voor gek. Om zo’n technisch hoogstandje voor te stellen. Ongehoord. Dat was nog nooit eerder gedaan. Maar ja. Heeft ons dat eerder tegengehouden? Ooit?

Do

We fiksten het. We realiseerden de complexe technische databank-koppelingen om uiteindelijk online vierkante meters te shoppen. We filmden gezinnen en koppels die hun eigen vierkante meters claimen en toonden ze als video pre-rolls op Facebook. Produceerden een animatievideo en brachten het zowel online als in de bioscoop. Barry ‘met het hart op de juiste plek’ Atsma deed de radiocommercial. We gebruikten het dagblad voor de advertentie en banners op de verschillende online tegenhangers. We sponsorde een jong aanstormend filmtalent die met zijn film over de natuur in Zuid-Holland, de regionale televisie haalde. Grapten op social media met vierkante-meter-pixel-art. En we zijn nog maar net begonnen.

Barry Atsma - Radiocommercial ‘Van 6 naar 10 procent’

Wat maakt het kiezen en beschermen van je eigen vierkante meters natuur in Google Maps zo leuk? Het delen met anderen, natuurlijk. Het is de nieuwe charitatieve selfie. Dus koppelden we de mogelijkheid voor FB posts of Tweets automatisch aan de online donaties. Hoe? Door het tonen van iemands eigen vierkante meters. Met soms ware pixel art als resultaat. DJ's schreven hun namen, koppels toonden hun liefde en nerds bouwden Pac-Man.

En laten we de natuur zélf niet vergeten. Laten we niet vergeten om de inwoners in de provincie de pure schoonheid van hun eigen natuurlijke omgeving voor te schotelen. We maakten ZHL sponsor van filmtalent Edwin Haighton die de Zuid-Hollandse natuur tot speelfilm transformeerde. Een film die menig kijker van regionale televisie verraste en tevens de filmhuizen haalde. Het fenomenale bewijs dat de natuur ons in staat stelt zo af en toe een adempauze te nemen. Maar op hetzelfde moment adembenemend is.

Campagne voeren met het vergaren van donaties als hoofddoel, vergt een lange adem en een flink uithoudingsvermogen. Volharding. Niet opgeven. Continu confronteren met een pijnlijk belabberde lage hoeveelheid beschermde natuur, in de meest bloeiende provincie van Nederland. Maar vooral, breken met de inmiddels uitgemolken vorm van communicatie in de gevestigde media. Vanaf nu dus inspelen op het persoonlijk gewin, de eigen directe omgeving. En meer dan ooit gebruik maken van nieuws- en sociale media. We hebben de omringende natuur gekoppeld aan de menselijke natuur. Een verademing voor de regio.

Vraag je je af of deze aanpak ook voor jou werkt?

Wij houden stevig vast aan onze BrainSells methodiek. Net als in de case hierboven. Nou kunnen we ons voorstellen dat je maar wat graag zou willen weten of dezelfde aanpak ook voor jouw merk of organisatie werkt. Weten of we 'jouw case kunnen kraken'? Neem contact op met Jeroen: