Solar

Customer, Event, Sales, Social

Solar is een toonaangevende Europese groothandel in installatiematerialen voor de sectoren elektrotechniek, verwarming, sanitair en ventilatietechniek. Het bedrijf biedt een breed scala aan producten en diensten voor de professionals in technische installaties en de industrie. Door de nodige marketing en sales support eraan toe te voegen, maakt distributeur Solar complete totaalconcepten van haar producten.

Think

Vaak zien we dat groothandelsbedrijven moeite hebben met het actief onderhouden van klantrelaties. Ze zijn voornamelijk bezig met de waan van de dag. Met het leveren van de juiste producten op tijd, waar en wanneer klanten ze nodig hebben. Om de klant in de ogen te kijken en de dialoog aan te gaan, organiseert Solar jaarlijks haar driedaagse klant-event. Het blijkt tegenwoordig sowieso een hele kunst om klanten naar een event te halen, laat staan daadwerkelijk te verbinden met de deelnemende fabrikanten. En als ze dat doen, bijt je met zo’n event je tanden wel stuk op de effectiviteit ervan en de verkoopverbetering. Of niet?

Make

Met WADM gooide Solar het over een geheel andere boeg. Op het event bouwden we om te beginnen hun distributiekracht fysiek en letterlijk om tot ‘clouds’; wolken samengesteld uit de voor hen bekende dozen. We digitaliseerden hun uitnodigingsproces en automatiseerden zelfs hun persoonlijke ontmoetingen tijdens het evenement. Met behulp van interactieve armbanden. Deze nieuwe manier van ontmoeten (waar persoonlijke interesses en expertise een aanzienlijke rol speelden) was een groot succes en werd breed uitgemeten op sociale media.

De bezoekers konden zich van te voren al online registreren. Waarbij men kon aangeven wat zij belangrijk vinden en wat hun favoriete productgroepen zijn. ‘Dat is niet nieuw’, zal je zeggen. Klopt, maar bij het invoeren werden al die variabelen geüpload in een persoonlijke, interactieve bracelet. Die gaat oplichten en trillen op het moment dat een bezoeker een stand passeert van een fabrikant die hun interesse heeft. En bij de verkopers gaan de armbanden ook af. Stoot vervolgens de armbanden tegen elkaar en je hebt mekaars gegevens. Weer eens wat anders dan de geijkte openingszin.

Do

Hoe steek je met een goed georganiseerd zakelijk live-evenement met kop en schouders uit boven de rest? Door mensen echt met elkaar te verbinden. De interactie tussen Solar en hun bezoekers begon al ver voor het evenement zelf. Voor een effect dat langer duurt dan normaal. Met behulp van e-mailcampagnes, online registratie, event decoratie, on-the-spot database ondersteuning, live social streaming, een speciale social media portal en het begeleiden van de actieve klantbenadering na afloop.

Het gebruik van social media in business-to-business wordt nog steeds onderschat en onderbenut. We introduceerden voor Solar een compleet nieuwe social media portal: een website gevuld met hun eigen sociale media-inhoud. Content die niet alleen gemakkelijk, maar ook continu gegenereerd werd.

Wij bedachten een manier om berichten van Facebook, Flickr, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter en YouTube op een speciale webpagina te plaatsen. Volledig automatisch. En real time. Een social media portal volledig geïntegreerd in de look-and-feel van het Solar event. Het toonde de sociale online aanwezigheid van Solar en voegde berichten van anderen toe (met specifieke hashtags).

Solars live event moest verder gaan dan alleen mensen bij elkaar brengen. Het moest vooral een inspirerende ervaring worden met nieuwe technologieën en met de introductie van een nieuw communicatie-platform. Het gaf een beter inzicht in hun klanten en maakte de informatie bovendien toegankelijker voor verdere verkoopactiviteiten. Solar werd hiermee veel meer de gewenste mediator en sales expert, in plaats van een doorsnee groothandel. En het evenement voldeed aan nóg een belangrijke eis: Solar moest er één euro winst aan overhouden.

Vraag je je af of deze aanpak ook voor jou werkt?

Wij houden stevig vast aan onze BrainSells methodiek. Net als in de case hierboven. Nou kunnen we ons voorstellen dat je maar wat graag zou willen weten of dezelfde aanpak ook voor jouw merk of organisatie werkt. Weten of we 'jouw case kunnen kraken'? Neem contact op met Jeroen: