Mijngarage.nl

Branding, Campaign, Packaging, UX design

Mijngarage is een online consumentenplatform dat automobilisten bij onderhoud en reparaties helpt een keuze te maken uit de 1.500 aangesloten garages. Het platform biedt een plug-in die je auto koppelt aan jouw mobiele telefoon. Het laat zien welk onderhoud of reparatie je auto zelf verwacht. Bestuurders kunnen die informatie delen met hun eigen garage.

Think

Waarom zou je je auto koppelen aan jouw mobiele telefoon? We kwamen erachter dat de meeste mensen met oudere auto's hun voertuig niet in optimale staat houden. Als een echte storing de kop opsteekt en er op het dashboard een gevaarlijk rood lampje gaat knipperen, is het meestal al te laat. Trek je portemonnee dan maar. De plug-in controleert en geeft de eigen storingsmeldingen van de auto door, bij elke start. Dus je kunt je auto op tijd laten checken om grote reparaties te voorkomen. Wie kan je beter vertrouwen dan je eigen auto als je wilt weten of er iets mis is?

Make

Het probleem is, hoe weet je wat je auto je probeert te vertellen? Ondanks het feit dat de app op je mobiel van elke foutmelding die je auto doorgeeft, uitlegt wat er aan de hand is, dan is het nog steeds een goed idee om er een professional naar te laten kijken. Daarom kan je de informatie met je eigen garage delen. Zodat ze over je schouder mee kunnen kijken om je te waarschuwen voor ernstige storingen. Op die manier is de plug-in niets meer dan je eigen automonteur naast je als bijrijder. En die vertelt je bij elke start of de auto in topconditie is.

In dit geval gingen we er bij het UX-design bijna blanco in. Bijna zoals een holbewoner zich gedraagt in een digitaal tijdperk. Van het automotive jargon of de technische kreten die bij onze klant al op het puntje van de tong klaar lagen, wilden we niks weten. We dwongen onszelf om ons onder te dompelen in een zee van vaag technisch autoblabla waar menig autoleek ongevraagd mee te maken krijgt. Zo konden we de app-functies in de juiste proporties plaatsen, de gebruiksvriendelijkheid goed in kaart brengen en alle visuele ontwerpen passend afstemmen.

Do

De plug-in wordt gepromoot bij alle 1.500 aangesloten garages. Zij persoonlijk zullen de plug-in installeren en aan je mobiele telefoon koppelen. Elke garage kreeg een sales promotion kit met autospiegel-hangers, posters, flyers en toonbankdisplays. Omdat de consument de plug-in bestelt, werkten we met een vereenvoudigde cartoonstijl. Zowel voor de app als de verpakking.

De uitleg van je plug-in en de mobiele app met behulp van beelden moet de garagehouders aanspreken en tegelijkertijd zowel de automonteurs als automobilisten. We produceerden een infomercial voor online en presentatiedoeleinden. Garagehouders werden – verdeeld over zes regio’s – digitaal uitgenodigd voor een introductiebijeenkomst. Zonder uitzondering zeer druk bezochte bijeenkomsten.

De beeld- en fotografiestrategie die we hebben ontwikkeld, toont de belangrijkste boodschap van de plug-in: laat je eigen automonteur meerijden zodat je auto gezond blijft. Simpel gezegd: Car. Check. Go. Dezelfde boodschap wordt gebruikt in online bannering en op de speciale plug-in webpagina op mijngarage.nl.

Vraag je je af of deze aanpak ook voor jou werkt?

Wij houden stevig vast aan onze BrainSells methodiek. Net als in de case hierboven. Nou kunnen we ons voorstellen dat je maar wat graag zou willen weten of dezelfde aanpak ook voor jouw merk of organisatie werkt. Weten of we 'jouw case kunnen kraken'? Neem contact op met Jeroen: