Fource

Branding, Design, Promotion, Video

Fource is een importeur en distributeur van auto-onderdelen aan de groothandel voor onafhankelijke garages; en marktleider in de Benelux. Het is de eenwording van vier sterke bedrijven tot één immense marktpartij. Hun klantenservice in marketing is ongekend. Waarin klanten worden geholpen met de groei van hun business middels trainingen en (online) sales tools.

Think

Hoe smelt je vier zeer aanwezige marktspelers samen tot één nieuw merk, één alles dominerende marktpartij? Waarbij je ze in de ogen van de markt stuk voor stuk naar een hoger niveau tilt, zonder de trouwste klanten af te stoten. Waarbij je werknemers enthousiast maakt, langdurige relaties met respect behandelt en ondertussen met één allesbeslissende klap een gefragmenteerde markt compleet overneemt. Dat maakt ook meteen duidelijk dat de communicatie naar alle betrokken partijen delicaat moest gebeuren. Het kiezen voor de winnaar is enkel nog formaliteit.

Make

Als bedrijven samenwerken, samensmelten, fuseren, gaat het om een winnende propositie in het verschiet. Niet om vrienden te maken. De zelfstandige garagehouders moeten ondersteund worden, zodat ze hun marktaandeel behouden en meer klanten krijgen. Met de innovatiedrang van hun leverancier lukt dat. Je hoort dan bij een imposante club waar de hele markt over praat. Wij gaven die club de naam die het verdient: Fource, automotive source.

Vanaf daar wordt het steeds leuker, want je moet onder meer gaan uitleggen waar je als merk voor staat. Bijvoorbeeld met een video ter introductie van Fource. Dat je nieuw van naam bent. Maar tegelijkertijd een vertrouwde basis van vier marktspelers hebt die iedereen kent. Dat het dus niet meer of/of is. Maar en/en. Waar ‘car knowledge’ met ‘data’ koppelt. Waar ‘data’ met ‘logistics’ lonkt. En waar ‘logistics’ samenschoolt met ‘power’. Het maakt Fource de bron van succes.

Hoe is het om een automotive-powerhouse zijn? De fundamenten waarop Fource rust, moet je wel uitleggen. Dat ze er beter over hebben nagedacht met een databank die heel slim, meer inzicht geeft en betere koppelingen maakt tussen auto-onderdelen en typen auto’s. Met een gesmeerde distributie die lokaal is opgezet waar niemand tegenop kan. En met een ingenieus technisch platform waardoor je online sneller bij de onderdelen kunt, ook met je mobiel.

Do

Het succes van elke merkintroductie staat of valt met het activeren van je eigen sales mensen. Die hebben we dus intensief getraind in het welbekende hutje op de hei. Waarbij we alle denkbare vragen over Fource op ze hebben afgevuurd. Met de bijbehorende antwoorden natuurlijk. Ze maakten kennis met de nieuwe sales tools en gaven ze nog wat huiswerk mee voordat we het nieuwe merk daadwerkelijk lanceerden. Om het af te maken, hingen we de inmiddels felbegeerde Fource signing aan hun kantoor of magazijn.

De sales tool box die ze mee naar huis kregen, bevatte niet alleen een corporate brochure met een krachtige boodschap. Er zat ook een aanvullend document bij. Met daarin het verhaal waarom Fource was bedacht. Waarin wordt toegelicht hoe en waarom Fource met al zijn spierballen, kracht uitoefent op de automotive markt zoals die tot voor kort was. Een markt die aan het veranderen was en waarom Fource de touwtjes sterker in handen wilde hebben om de toekomst zeker te stellen voor haar klanten. Een verhaal dat duidelijk maakt dat je als partner deze Full Fource boot niet wilt missen.

#fource

Als je wat weggeeft, moet je het goed doen, vonden we. Zo stuurden we onze beste pit babes de weg op die je met de beste wil van de wereld geen doorsnee promotieteam kunt noemen. In auto’s die je met de beste wil van de wereld überhaupt geen promotiewagens kunt noemen. Het hele land door, naar onafhankelijke garagehouders. Om ze tijdens het werk wat extra energie te geven. Je hoeft namelijk niet altijd het hele verhaal te vertellen. Soms moet je het gewoon laten zien.

Vraag je je af of deze aanpak ook voor jou werkt?

Wij houden stevig vast aan onze BrainSells methodiek. Net als in de case hierboven. Nou kunnen we ons voorstellen dat je maar wat graag zou willen weten of dezelfde aanpak ook voor jouw merk of organisatie werkt. Weten of we 'jouw case kunnen kraken'? Neem contact op met Jeroen: