Tips

Hoe tijdgebonden en tijdloze content elkaar aanvullen

Het schrijven van goede teksten vergt tijd. Zeker als je serieuze ‘SEO-energie’ wilt stoppen in de juiste teksten voor online gebruik. Teksten die Google weet te waarderen. Maak daarom altijd een contentplan. Daarmee heb je de onmisbare voorbereiding, alles goed doordacht en kan je beter plannen en monitoren. En maak in dat contentplan vooral onderscheid tussen content die voor de korte termijn is bedoeld (tijdgebonden) en content voor de lange termijn (tijdloos).

Tijdgebonden content

Voorbeelden van tijdgebonden content zijn updates, maandelijkse wetenswaardigheden of branchecijfers die je kan delen. Google is gek op content die ‘op dit moment’ relevant is. Noem het ‘branchecijfers maart 2021’ of ‘update december 2020’. Voor Google zijn dit signalen die je afgeeft om te laten zien dat je voortdurend de laatste nieuwtjes deelt (en daarmee  je autoriteit onderstreept). Voor je het weet heb je een jaar lang aan één stuk door branchecijfers gepubliceerd. Een reeks van maandelijkse content die je kunt bundelen tot één interessant jaaroverzicht. Op die manier hergebruik je heel efficiënt relevante content. En blijkt iedere maand toch net te veel tijd te kosten, schakel dan over naar kwartalen.

Tijdloze content

Voor de lange termijn heb je echter tijdloze content nodig. Visies, gedachten, zienswijzen die niet na een paar maanden zijn uitgebloeid. Content die je stap voor stap verder uitbouwt. De boodschap waar je voor staat maak je steviger naarmate je er meer over schrijft. Die content mag dus best wat langer zijn. Zo lang zelfs, dat je delen ervan los kunt publiceren. Dan is het goed uitgedacht en heb je niet één keer maar meerdere keren exposure. Je deelt je verhaal op in kleinere stukjes die samen het grote geheel vertellen. Op deze manier neem je je lezers mee en kan je, als de reeks aan content af is, een publicatie doen van het grote geheel. Het voordeel van tijdloze content is dat je het kan bijwerken. Keer op keer.

 

“Pas oude voorbeelden toe op recente ontwikkelingen.
Blik terug en vertel vooruit. Dan blijf je altijd actueel.”

Toen en nu

Het aanpassen en opnieuw publiceren van bestaande content – een oude whitepaper bijvoorbeeld – ziet Google als nieuwe content. Als je maar wel genoeg aanpast. Ga niet met minimale aanpassingen een verhaal twee keer vertellen. Dat kan Google niet waarderen (en je trouwe lezers waarschijnlijk ook niet). Wat je wel kunt doen? Neem een oude whitepaper die je op de plank hebt liggen. Hoe kan de theorie van toen toegepast worden op de marktsituatie van nu? Pas de voorbeelden die je toen had benoemd toe op recente ontwikkelingen. Vernieuw je betoog met actuele inzichten. En, zijn er zoekwoorden waar je nu goed op scoort en toen niet? Verwerk ze er dan zeker in. Blik terug en vertel vooruit. Dat blijf je altijd actueel.

Meer weten?

Meer insights

Insights - WADM
Insights mobile - WADM

Mis nooit meer waardevolle inzichten

Verrijk jezelf met onze opinies, tips en downloads. Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte als er een nieuw artikel verschijnt.