This article is also available in English.

De dag van het laaghangend fruit.

Stel nou dat Socrates, ergens op een pleintje in Athene, uit het niets ineens tegen Plato had gezegd: ‘Sorry Plaat, maar ik heb vanaf vandaag geen zin meer om te filosoferen over logica. Ik trek het niet. Mij te veel moeite.’ Of dat Pythagoras van de één op de andere dag zou hebben geroepen: ‘Kan mij het schelen joh, die driehoeken.’ Ergens inspanningen voor verrichten, je tanden in zetten, moeite voor doen, is in principe van alle tijden. Om ergens achter te komen. Om iets nieuws te ontdekken. De wereld te veranderen. Of desnoods om simpelweg een trede hoger te komen. Een resultaat te boeken. Het heeft ons veel gebracht. Maar sinds kort is er een ware mentaliteitsverschuiving aan de gang. Ergens moeite voor doen, is niet meer zo vanzelfsprekend. ‘Laaghangend fruit’ is de bom. Tenminste, bij menige marketingafdeling.

Aan laaghangend fruit zit een grens. En die bevindt zich letterlijk op keukenkrukhoogte.

Tuurlijk moet je slim omgaan met budgetten. Taken goed verdelen. Prioriteiten stellen. Af en toe een quick win. Maar aan laaghangend fruit zit een grens. En die bevindt zich letterlijk op keukenkrukhoogte. Wat zeg ik, als je op je tenen wilt gaan staan, ben je al te ver. Moeite doen om van een product of dienst een succes te maken, is er niet meer bij. Zo lijkt het. Inspanningen om de branding van de organisatie op een hoger niveau te tillen? Hoezo met strategie, heb je daar geen Tinderachtige app voor?

Langzaam maar zeker neemt de voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rij mentaliteit de overhand. ‘Met een luttele Facebook-like en één keer delen, maak ik toch ook al kans op drie weken luxe villa aan de Franse kust?’ De roep om laaghangend fruit. Het zijn de eerste vijftig vierkante meters op het strand waar iedereen neerploft om voor de rest van de dag de strandtent binnen handbereik te hebben. Laaghangend fruit. Het is je boekenlijst gevuld met louter uittreksels. De voorverpakte pannekoek. Het is het Kijkduin voor de Pokémonjagers. Het is Trump die roept dat er geen klimaatprobleem bestaat om op korte termijn te scoren. En het probleem vervolgens bij een ander legt.

Met laaghangend fruit kom je niet verder, blijf je in de grijze mist hangen. Met het vooruitzicht op een snel voordeeltje. En omdat het aan komt waaien, voor weinig is, of gratis is, hangt de hele concurrentie er ook. Een mooi moment zou je zeggen om eens je nek uit te steken en werk te maken van je onderscheidend vermogen. Maar nee hoor. Je baas heeft je opgegeven voor ‘De dag van het laaghangend fruit’. Een seminar waar je alles leert over ‘slimmer’, ‘meer’, ‘sneller’ en vooral ‘gratis’. Het seminar zelf kost echter duizend euro. Maar met heel veel goedkope marketing in het verschiet, heeft je baas dat er wel voor over.

Erwin Oskam, 6 augustus 2017

Erwin Oskam

Erwin Oskam is Strategy Director bij WADM – creative agency for insights and interaction – en stond aan de basis van wat nu een fenomeen in de communicatiebranche aan het worden is: BrainSells®. Als strateeg is hij nauw betrokken bij het succesverhaal van WADM. Terwijl hij praat, scant hij je van top tot teen, monitort hij je organisatie van voor naar achter en keert hij je merk op briljante wijze binnenstebuiten. Hij heeft dus per definitie altijd, overal een mening over.