This article is not yet available in English.

Content en efficiency.

Hoe korte en lange termijn content elkaar goed aanvullen.

Het schrijven van goede teksten vergt tijd. Zeker als je serieuze ‘SEO energie’ wilt stoppen in de juiste teksten voor online gebruik en die Google kan waarderen. Maak altijd een contentplan. Dit werkt echt het beste. Daarmee heb je de onmisbare voorbereiding, heb je alles goed doordacht en kan je veel beter plannen en monitoren. Hierin maak je bij voorkeur onderscheid tussen de juiste content die voor de korte termijn is bedoeld (tijdgebonden content) en de content voor de lange termijn (tijdloze content).

Tijdgebonden content

Voorbeelden van tijdgebonden content zijn updates, maandelijkse wetenswaardigheden of branchecijfers die je kan delen. Google is gek op content die ‘op dit moment’ relevant is; ‘branchecijfers maart 2021’; ‘content update december 2020’. Voor Google zijn dit de signalen die je afgeeft om te laten zien dat je voortdurend de laatste nieuwtjes deelt, je autoriteit onderstreept. En voor je het weet heb je een jaar lang twaalf maanden aan één stuk door branchecijfers gepubliceerd. Met als voordeel dat je deze reeks aan maandelijkse content kunt bundelen tot één interessant jaaroverzicht. Op deze manier hergebruik je op een relevante manier je content. Efficiënt met je content omspringen. En blijkt iedere maand toch net te veel tijd te kosten, schakel dan over naar kwartalen.

Tijdloze content

Voor de lange termijn de juiste content schrijven? Schrijf tijdloze content. Visies, gedachten, zienswijzen die niet na een paar maanden zijn uitgebloeid. Content die je stap voor stap steeds verder uitbouwt en de boodschap waar je voor staat of het verhaal dat je wilt vertellen enkel steviger maakt naarmate je er meer over schrijft. Deze content mag dus ook best wat langer zijn. Als je dit op een manier doet zodat je delen ervan los kunt publiceren, is het goed uitgedacht. Zo heb je niet één keer maar meerdere keren exposure. Op efficiënte wijze. Je deelt je verhaal op in kleinere stukjes die samen het grote geheel vertellen. Op deze manier neem je je lezers mee in je verhaal. En ook hier kan je, als de reeks aan content af is, een publicatie doen van het grote geheel. Het voordeel van tijdloze content is dat je het kan bijwerken. Keer op keer. En doe je het goed, dan ga je efficiënt met je tijd om.

Win win

Het aanpassen en opnieuw publiceren van bestaande content – een oude whitepaper bijvoorbeeld – ziet Google als nieuwe content. Als je maar wel genoeg aanpast. Pas op voor de valkuil door met minimale aanpassingen een verhaal twee keer te vertellen. Dat kan Google niet waarderen. Maar je trouwe lezers waarschijnlijk ook niet. Wat je wel kunt doen? Denk hierbij aan een oude whitepaper die je op de plank hebt liggen. Hoe kan de theorie van toen toegepast worden op de marktsituatie van nu? Vernieuw de voorbeelden die je toen had benoemd naar een recent voorbeeld. Vernieuw het met actuele inzichten. En, zijn er zoekwoorden waar je nu goed op scoort en toen niet? Verwerk ze erin! Win win.

Victor Murk, 12 januari 2021

Victor Murk

Victor Murk is Online Marketing specialist bij WADM. Heb je vragen? Wil je weten wat de beste manier is om je SEO strategie goed van de grond te krijgen of te verbeteren? Bel of mail Victor gerust.