Blog - Tips

Ceo’s van Nederland, neem je sinaasappelkistje onder de arm

Het is alweer een tijdje geleden dat premier Rutte de ceo’s van Nederland openlijk opriep om aan te schuiven bij talkshows. Uitleg geven bij Pauw, Matthijs of Jinek en vertellen hoe het zit met Philips, Unilever, ING en alle anderen zit nu eenmaal niet in hun aard. Kennelijk. Want het gebeurt zelden.

Een goed verhaal

Tuurlijk gaat het bij deze grootmachten vaak om zaken die de maatschappij raken. En dus zaken met meerdere belangen waardoor het ingewikkelder wordt om uit te leggen en te vertellen. Maar wat nou, als het corporate verhaal dat deze bedrijven te vertellen hebben naadloos aansluit op de manier waarop ze met de maatschappelijke vraagstukken omgaan? Een corporate story is namelijk onnoemelijk waardevol, als de story ook echt ‘waar’ is. En veel makkelijker te vertellen bovendien. Als de ceo zich dit verhaal eigen maakt, kan hij of zij zonder enige gêne of twijfel aanschuiven bij de grote praatprogramma’s.Dan zijn er dus maar twee uitdagingen. Je moet een verhaal hebben dat echt waar is en naar alle kanten uit te leggen. En de directie – met ceo voorop – moet het kunnen dromen. Probleem opgelost. Op naar de tv-studio’s.

Vertellen in eigen woorden

Het grappige is, dit speelt niet alleen bij de supergrote bedrijven. De bedrijven in de divisies daaronder vinden dit ook lastig. Zij hoeven als het erop aankomt waarschijnlijk niet heel snel bij een landelijke talkshow aan te schuiven, maar hun verhaal vertellen op social media of simpelweg aan tafel bij een prospect ligt veel meer voor de hand. Het goeie verhaal over je bedrijf vertellen, is niet alleen voorbehouden aan relatie- en accountmanagers of sales. Iedereen binnen de organisatie zou het moeten kunnen vertellen. In eigen woorden.

 

“Ceo’s van Nederland, leg de corporate story
van je bedrijf, 
onder je kussen.”

Op het kistje staan

En dus, ceo’s van Nederland, stap op het oude vertrouwde sinaasappelkistje. In figuurlijke zin, maar ook letterlijk. Ik kom de kistjes zo af en toe nog wel tegen bij bedrijven. En daar worden ze ook gebruikt. Voor de nieuwjaarspeech, de halfjaarcijfers, voor aankomende fusieplannen die de gemoederen bezighouden. Eigenlijk de maatschappelijke vraagstukken op lokaal niveau. Wordt de boodschap dan gecombineerd met enige corporate story? Zelden. In veel gevallen wordt een externe consultant of communicatiestrateeg ingevlogen om de link te leggen met ‘het verhaal’. Vaak wanneer een nieuwe communicatiestrategie vers van de pers is of op onderdelen bijgestuurd. Mijn collega en strateeg Erwin Oskam wordt met enige regelmaat ingezet om dan op zo’n kistje te gaan staan. En het bedrijfsverhaal te vertellen. Hij kan dat goed, geen twijfel over. Maar eigenlijk is dit zonde. En onnodig. Het verhaal is echt waar en daarmee niet van de strateeg, niet van de externe consultant. Het verhaal is van het bedrijf. Van iedereen binnen het bedrijf. Het moet geen ‘dingetje’ zijn van afdeling Marketing, geen ‘trucje’ van Communicatie. Het moet van de directie zijn – met de ceo voorop.

Vol trots

Dus, ceo’s van Nederland, leg de corporate story van je bedrijf, onder je kussen. Droom ervan. En vertel het trots aan iedereen die het horen wil. Met een goed verhaal zijn dat er trouwens meer dan je wellicht zou denken.

Meer weten?

Meer insights

Insights - WADM
Insights mobile - WADM

Mis nooit meer waardevolle inzichten

Verrijk jezelf met onze opinies, tips en downloads. Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte als er een nieuw artikel verschijnt.